Szczecineckie Towarzystwo Pływackie  MASTERS

reklama


Statut SzTP MASTERS

Rozdział 1.
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1

1. Szczecineckie Towarzystwo Pływackie „Masters” zwane dalej „Towarzystwem” jest stowarzyszeniem sportowym.
2. Terenem działania Towarzystwa jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Siedzibą Towarzystwa jest Miasto Szczecinek.
4. Towarzystwo dla realizacji swych celów może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
5. Towarzystwo może współpracować oraz być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
6. Towarzystwo powołane jest na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie: Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2007 r. poz. 226 Nr 1675) oraz zapisami niniejszego statutu.
7. Nazwa Towarzystwa podlega ochronie prawnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 2
Cele i środki działania

§ 2

Celem Towarzystwa jest:
1. Planowanie i organizowanie działalności sportowej i rekreacyjnej.
2. Propagowanie kultury fizycznej w życiu społecznym.
3. Integrowanie środowisk sportowych w tym działających zarówno w Polsce jak i zagranicą.
4. Prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej, a szczególnie popularyzowanie pływania i zachowania bezpieczeństwa nad wodą.
5. Organizowanie zajęć pływackich dla członków Towarzystwa na basenie w celu podtrzymania zdrowia i utrzymania dobrej formy psycho – fizycznej.
6. Szkolenie oraz doskonalenie kadr instruktorsko-trenerskich.
7. Edukacja sportowa.
8. Tworzenie warunków dla rozwoju sportu i wzrostu kreatywności w tej dziedzinie.
9. Zapobieganie i przeciwdziałanie uzależnieniom i innym formom patologii społecznej przez propagowanie aktywności sportowej.
10. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz nawiązywanie współpracy z nimi.
11. Promocja i organizacja wolontariatu.
12. Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa nad wodą.
13. Działalność charytatywna.
14. Propagowanie turystyki wodnej.
15. Działanie na rzecz osób niepełnosprawnych.
16. Wspieranie i promocja sportu wśród osób niepełnosprawnych.
17. Budowanie wśród społeczeństwa Powiatu Szczecineckiego świadomej aktywności w sferze kultury fizycznej oraz edukacji związanej z uprawianiem sportu i czynnym wypoczynkiem.
18. Podejmowanie działań związanych z promowaniem Szczecinka i Powiatu Szczecineckiego oraz działań związanych z integracją Europejską.

§ 3

Towarzystwo realizuje swoje cele statutowe poprzez:
1. Organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych, a także udział w wymienionych przedsięwzięciach organizowanych przez inne stowarzyszenia sportowe.
2. Organizowanie warsztatów, szkoleń, spotkań, prelekcji, pokazów, wystaw oraz innych imprez o charakterze sportowym i edukacyjnym.
3. Współpraca z wszystkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania.
4. Występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów oraz sądów w sprawach administracyjnych, prawnych, finansowych, związanych z realizacją celów statutowych.
5. Opiniowanie projektów dotyczących działalności sportowej w szerokim zakresie.
6. Organizowanie spływów kajakowych.
7. Wspieranie inicjatyw sportowych i edukacyjnych zgodnie z celami statutowymi Towarzystwa.
8. Pozyskiwanie środków zewnętrznych na cele statutowe.
9. Realizowanie zamówień publicznych na rzecz ogółu społeczności bądź poszczególnych grup społecznych.
10. Inne działania sprzyjające rozwojowi Towarzystwa i jego działalności statutowej.

§ 4

1. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
2. Realizując powyższe cele, Towarzystwo opiera się na społecznej pracy członków. Może jednak tworzyć stanowiska pracy na podstawie stosownych umów, a tym samym wynagradzać za usługi na rzecz Towarzystwa.

Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 5

1. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwo.

§ 6

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.

§ 7

1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która ukończyła 20 rok życia, posiada obywatelstwo polskie, a także cudzoziemiec pod warunkiem zaakceptowania statutu i celów Towarzystwa, która:
- złoży deklarację członkowską,
- spełnia warunki ustawy Prawo o stowarzyszeniach,
- zobowiązuje się opłacać składki członkowskie.
Członkiem zwyczajnym staje się osoba fizyczna po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie decyzji Zarządu Towarzystwa
2. Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową, merytoryczną lub inną uzgodnioną z Towarzystwem, służąca realizacji jego celów. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie decyzji Zarządu Towarzystwa. 3. Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w jego działalność i w rozwój sportu.
4. Członkowie honorowi są ustanawiani przez Zarząd na wniosek trzech członków Towarzystwa.

§ 8

Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz Towarzystwa,
- korzystania na zasadach określonych przez władze Towarzystwa z basenu i innych obiektów, urządzeń i sprzętu będącego własnością Towarzystwa lub w jego dyspozycji,
- do udziału w zebraniach, szkoleniach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- zgłaszania propozycji projektów realizujących cele statutowe,
- noszenia odznak i stroju sportowego w ustalonych barwach Towarzystwa,
- korzystania z innych możliwości jakie stwarza swoim członkom Towarzystwo.

§ 9

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów statutowych,
- przestrzegania statutu i uchwał Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek członkowskich,
- dbania o prestiż i rozwój Towarzystwa.

§ 10

1. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa. Poza tym posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.
2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Towarzystwa, przestrzegania statutu oraz uchwał jego władz.
3. Członkowie honorowi oraz wspierający są zwolnieni ze składek członkowskich.

§ 11

Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu Towarzystwa,
- wykluczenia przez Zarząd Towarzystwa z powodu:
- nie przestrzegania zapisów statutu i uchwał władz Towarzystwa,
- nie uczestniczenia w działaniach Towarzystwa,
- nie opłacania składek przez okres trzech miesięcy,
- na pisemny wniosek 2/3 członków Towarzystwa z n/w powodów:
- na podstawie uchwały zarządu Towarzystwa,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej.

§ 12

Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna. Do czasu jej podjęcia członkostwo ulega zawieszeniu.

Rozdział 4
Władze Towarzystwa

§ 13

1. Władzami Towarzystwa jest:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zgromadzenia.
3. Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

§ 14

1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa. W Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym- członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
2. Walne Zgromadzenie ma prawo do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych jeżeli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
3. Walne Zgromadzenie Towarzystwa może być zwyczajne i nadzwyczajne.
4. Walne Zgromadzenie - Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd Towarzystwa raz w roku.
5. Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo - Wyborcze zwoływane jest raz na 4 lata.
6. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
7. Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co mniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
8. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
9. Uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że na wniosek co najmniej połowy obecnych zarządzone zostanie głosowanie tajne.

§ 15

Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
- uchwalanie zmian w statucie Towarzystwa,
- wybór i odwoływanie Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminów opracowanych przez Zarząd,
- uchwalanie budżetu i wysokości składek członkowskich,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa, Zarząd lub Komisję Rewizyjną,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w każdej innej sprawie wniesionej pod obrady Zgromadzenia.

§ 16

1. Zarząd jest powoływany do kierowania działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia.
2. Zarząd składa się z 5 - 7 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa, którzy spośród siebie wybierają : Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej jak raz na kwartał i zwoływane są przez Prezesa lub Wiceprezesa.
4. Do ważności uchwał Zarządu Towarzystwa konieczna jest obecność co najmniej połowy liczby członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.

§ 17

Do kompetencji Zarządu należy kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami, a w szczególności:
- realizacja celów statutowych Towarzystwa,
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
- sporządzanie planów pracy i budżetu Towarzystwa,
- sprawowanie Zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- wykonywanie powierzonych zadań publicznych,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i zwalniania pracowników,
- opracowywanie wszelkich regulaminów kierujących pracą Towarzystwa.

§ 18

1. Członek Zarządu Towarzystwa może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Towarzystwa.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia w ciągu 30 dni od dnia podjęcia uchwały o jego usunięciu lub zawieszeniu.
4. Zawieszenie członka Zarządu nie może trwać dłużej niż 60 dni.

§ 19

1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad całokształtem działalności Towarzystwa.
2. Kontrola działalności Towarzystwa winna być przeprowadzana nie rzadziej niż raz w roku.
3. Komisja rewizyjna składa się z 3 – 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
4. Komisja ze swojego grona wybiera: Przewodniczącego i Sekretarza.
5. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.

§ 20

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Towarzystwa,
- przedstawianie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa,
- prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia oraz zebrania Zarządu,
- składanie wniosków o absolutorium dla Zarządu,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu,
- rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem statutu przez członków Towarzystwa,
- rozstrzyganie sporów między członkami, a Zarządem Towarzystwa.

§ 21

1. Komisja rewizyjna w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu wszelkich dokumentów dotyczących działalności Towarzystwa,
- żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2. Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z pełnieniem funkcji w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Towarzystwem.

§ 22

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
- pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.

§ 23

W razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Dokonują jej pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę stanu osób pochodzących z wyboru.

Rozdział 5
Wyróżnienia i kary

§ 24

1. Członkowie Towarzystwa za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków, osiągnięcia sportowe oraz aktywny udział w realizacji zadań Towarzystwa mogą być wyróżniani i nagradzani przez jego władze.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Towarzystwa.

§ 25

1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Towarzystwa przez jego członków Zarządowi przysługuje zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy,
- wykluczenia z Towarzystwa.
2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia Towarzystwa w terminie 30 dni od dnia ukarania.
3. Uchwała Walnego Zgromadzenia o ukaraniu jest ostateczna.

Rozdział 6
Majątek i fundusze Towarzystwa

§ 26

1. Majątek Towarzystwa powstaje:
- ze składek członkowskich,
- z darowizn, spadków i zapisów,
- ofiarności publicznej,
- dotacji, subwencji i grantów,
- z innych możliwych prawnie źródeł. 2. Towarzystwo może pobierać wpłaty i wpisowe tytułem udziału w zawodach/ imprezach. Uzyskane w ten sposób środki winny być wykorzystane na działalność statutową Towarzystwa.

§ 27

1. Wszelkie środki pieniężne winny być przechowywane na koncie Towarzystwa.
2. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Do reprezentowania Towarzystwa, składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw uprawnionych jest trzech członków Zarządu łącznie, z których jeden winien być: Prezesem lub Wiceprezesem.

Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązywanie się Towarzystwa

§ 28

1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Rozwiązanie się Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.
4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają zapisy Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.

Szczecinek, dnia 29 marca 2017r.